Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 145333
Werkreihe Flautarroso 5
voor: Fluit, gitaar
Gitaar (losse partij)
Artikelnr.: 648991
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 3, 4
Artikelnr.: 150952
voor: Symfonieorkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 387606
voor: Variabel blaasorkest
Losse partij Tenorhoorn 1
Artikelnr.: 193652
Losse partij gitaar 3
Artikelnr.: 447072
Losse partij gitaar 2
Artikelnr.: 447071
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 3, 4
Artikelnr.: 126327
Preciosa
Clarinet 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 297798
Harmonie (Trompete 1/2)
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Trompet 1, 2
Artikelnr.: 659885
voor: 2 trompetten, hoorn, trombone, tuba (kwintet)
Losse partij Trompet 1, 2
Artikelnr.: 1024581
Le Moulin de la forét noire
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 2
Artikelnr.: 219094
Losse partij klokkenspel
Artikelnr.: 424755
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), altviool, harmonium [orgel]
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 1660332
Losse partij
Artikelnr.: 371227
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231052
Losse partij Mandola
Artikelnr.: 373690
Losse partij Tenorhoorn 1
Artikelnr.: 330179
Partita
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 231536
voor: Cello
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 230601
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230598
voor: Cello
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 375915
Choralkantate
Losse partij Contrabas
Artikelnr.: 869365
"Morgenwölkchen, leichte weben"
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100471
Nr. 3 Zugvogel: "Schon will der Abend sinken"
voor: Zangstem (bariton), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100467
Nr. 2 "Ich will mich im grünen Wald ergehn"
voor: Zangstem (bariton), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100466
F-Dur SC 51
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1559435
voor: Dwarsfluit, altviool, gitaar
Losse partij(en)
Artikelnr.: 394495
voor: Koperblazers ensemble (4-stemmig)
Losse partij piston (Bes) 1
Artikelnr.: 1010052
voor: Koperblazers ensemble (4-stemmig)
2de partij in C
Artikelnr.: 228530
voor: Koperblazers ensemble (4-stemmig)
1ste partij in bes
Artikelnr.: 228009
voor: Harmonieorkest
Losse partij Hobo
Artikelnr.: 201514
voor: Jugendchor (Mez/SMezA) mit Streichorchester und Orgel (Klavier) oder Blasorchester oder mit Klavier 2- oder 4-händig
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 792439
voor: Kamerorkest
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 784754
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 243345
voor: Gemengd koor (SSATBB), orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1545856
voor: Kinder- oder Jugendchor, 2 Flöten, Streichorchester und Klavier, Schlagzeug ad libitum
Losse partij Cello
Artikelnr.: 1545760
voor: Gemengd koor (SSATBB), orkest
Losse partij Contrabas
Artikelnr.: 1544946
voor: Klarinet, strijkorkest
Losse partij clarinet solo
Artikelnr.: 447001
voor: Gemengd koor [kinderkoor] (3-stemmig), strijkkwartet
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 103189
voor: 3 violen
Losse partij Viool 3
Artikelnr.: 127573
voor: 3 violen
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 127571
Losse partij Hoorn
Artikelnr.: 1006077
voor: Symfonieorkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 384119
voor: Strijkkwartet [strijkorkest]
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 1666523
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwarett) [strijkorkest]
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1646493
Galopp für Zupforchester
voor: Tokkelorkest
Losse partij slagwerk
Artikelnr.: 681533