Koorzang is één van de belangrijkste pijlers van de Europese cultuur: De esthetische schoonheid en kracht van het samen zingen betovert mensen al eeuwen lang. Aanvankelijk in de vorm van eenstemmige koralen en later met meerstemmigheid. Wat is eigenlijk de magie van de koormuziek, die ons al eeuwen zo aantrekt? Laten we proberen een antwoord te vinden in de bladmuziek zelf!
Historisch gezien was koorzang altijd al met religie en rituelen verbonden. Of het nu ging om de ritmische gezangen uit de oertijd, of majestueuze gregoriaanse koralen, ze hadden allemaal een gemeenschappelijke eigenschap – de wens om een mystiek moment te vangen en aan te vullen met een akoestische boodschap. Later werden koren ook buiten religie om van belang. Zo speelden koren een belangrijke rol bij de uitvoering van toneelstukken in het oude Griekenland.
Meerstemmige zang zag het licht rond de 9e eeuw na Christus. De oudste bewaard gebleven tweestemmige composities stammen uit deze tijd. De eerste stem (“vox principalis”) werd afgeleid van het Gregoriaanse koraal en de tweede stem (“vox organalis”) werd in parallelle kwinten of kwarten erbij gecomponeerd. Dit strenge systeem werd door de eeuwen heen steeds vrijer en gaandeweg werden een derde en vierde stem toegevoegd. Er ontstonden muzikale vormen zoals motetten, missen en madrigalen. Het hoogtepunt van deze stilistische ontwikkeling werd bereikt met de vocale polyfonie van de renaissance die de basis vormt voor de polyfone muziek van de barok.
Met de komst van de barok kwam er een einde aan de overheersing van de zuivere a capella koorzang. Op zoek naar nieuwe manieren van expressie, werd het koor onderdeel van allerlei vormen waarin vocale en instrumentale elementen gecombineerd werden. Er ontstonden nieuwe muzikale vormen zoals de opera, het oratorium en de cantate, die tot op heden weinig aan uitdrukkingskracht hebben ingeboet. Gedurende de 19e eeuw werd het koor in talrijke koorsymfonieën deel van één van de hoogste vormen van instrumentale muziek.
Er is tegenwoordig vrijwel geen enkele muzikale discipline bekend waarin het koor niet op de één of andere manier vertegenwoordigd is. Het koor is onmisbaar voor de uitvoering van spirituals & gospels en is vaak te horen in filmmuziek tijdens dramatische of lyrische scenes. Koren hebben ook een vaste plek in het theater verworven via opera’s, operettes, musicals en zelfs toneelstukken. Koren bieden troost in moeilijke tijden bij de uitvoering van een requiem en vreugde tijdens een bruiloft of doop.
Kantate zum 4. Sonntag nach Epiphanias
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233333
op. 1 Nr. 3
Einzelstimme Vl. 1
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236919
für 9 Singstimmen und 9 Instrumente bearbeitet. Versch. Kürzungen, Gesamtdauer inkl. Pause 110 Min., originaler Notentext weitgehend erhalten.
voor: Kinderkoor, 9 instrumenten
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235890
Choral
Die deutsche Fassung des Te Deums entstand als Auftragskomposition zum 1000jährigen Bestehen des Deutschen Reiches im Berliner Dom.
voor: 4 solisten (SATB), 2 gemengde koren (SATB, SATB), orkest, orgel
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 423881
Kantate zum 26. Sonntag nach Trinitatis
Umarbeitung einer Adventskantate aus dem Jahr 1716 BWV 70a; heute verschollen
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233177
Historia der Auferstehung Jesu Christi SWV 50
Stuttgarter Schütz – Ausgabe
Urtext
voor: Favorietkoor (SSSATTBarB), gemengd koor (SATB), 4 viole da gamba, basso continuo [orgel]
Viola da gamba 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 499016
ZWV 13
Einzelstimme Va.
voor: 6 solisten (SSAATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 236960
Große Credomesse
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236704
Entstand während Campras Zeit als Kapellmeister an der Pariser Kathedrale als Auftragswerk für einen Gottesdienst im Andenken an den verstorbenen Erzbischof von Paris.
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 424925
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 689547
A-Dur
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1645368
Psalm 121
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 1043202
Kantate für den 2. Sonntag nach Epiphanias
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 611419
Über die Nicht- und Flüchtigkeit des menschlichen Lebens.
Kantate zum 24. Sonntag nach Trinitatis
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Blokfluit 3
Artikelnr.: 674996
Der Fromme stirbt HoWV I.4
voor: 5 solisten (SSATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 487016
aus: Psalmen Davids
voor: Favorietkoor (at), kapelkoor (SSATB), orkest
3de partij
Artikelnr.: 1160901
Cantata for the New Year's Day
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor, orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 797157
ZWV 145
Einzelstimme Vc. (Kb.)
voor: 5 solisten (SSATB), gemengd koor (SSATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 236201
aus: Messias, Zweiter Teil, Nr. 31 F-Dur
voor: Gemengd koor (SSATB), orkest [orgel]
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 236036
à 8 in due cori con Istromenti
Stuttgarter Vivaldi Ausgaben - Urtext
Violine 1- Coro 2
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB), 2 strijkorkesten
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234755
Osterhistorie
voor: 4 solisten (SSAT), 2 gemengde koren (SSATB, SSATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230464
voor: 2 solisten (AT), 3 gemengde koren (SATB, SATB, SATB), orkest, orgel
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 230285
voor: 4 solisten (SATB) [geselecteerd koor], gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 230066
Kantate zum 10. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233566
Cantata for the inauguration of the town council in Mühlhausen
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel solo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 233191
Kantate zum Ratswechsel
Umgestaltung der gleichnamigen Kantate zum 12. Sonntag nach Trinitatis BWV 69a
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233160
voor: 2 gemengd koren (SATBB, SATBB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 232571
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), 2 violen, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 232392
D 49
Einzelstimme Va.
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 232265
voor: 3 gemengd koren (SSAT, SATB, TTBB), 2 kapelkoren (SSATB, SSATTB); orkest ad lib.
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 229587
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 817410
Bärenreiter Urtext
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 817406
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 779180
Passions-Cantate, nach der Poesie des Herrn Buschmann HoWV I.2
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 772553
Choralkantate
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 235753
Marienantiphon
Die Neuausgabe basiert auf der autographen Partitur, die seit dem 2. Weltkrieg als verschollen galt, 1964 aber wieder aufgefunden wurde.
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 235003
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 773247
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 773243
über Allein Gott in der Höh sei Ehr
TVWV 9:2
voor: Gemengd koor, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1043191
zum Weihnachtsfest über "Ein Kindelein so löbelich"
voor: Gemengd koor (SATB), basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1024895
Cantata for Trinity Sunday
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 774827
Kirchliche Festouvertüre
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Viool
Artikelnr.: 645354
BR-JEB F 12
F-Dur
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1654503
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), kamerorkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355077
Cantata for the 7th Sunday after Trinity
Stuttgarter Bach–Ausgaben (Urtext)
voor: 3 solisten (SAB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 680688
Cantata for the 1st Sunday in Advent
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 675022
Cantata for the 23rd Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Basso continuo
Artikelnr.: 673165
Kantate zum 15. Sonntag nach Trinitatis
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 673151
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.